Wiek przedszkolny jest najbardziej właściwy do wyrabiania u dzieci umiejętności i nawyków koniecznych w późniejszym życiu. Jest to również dogodny moment rozpoczęcia edukacji w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa niezbędnej do bezpiecznego poruszania się po drogach, zachowania się w stosunku do osób nieznajomych, dbania o własne zdrowie. Codzienne życie niesie ze sobą wiele zagrożeń. Wypadki, urazy oraz zatrucia są poważnym problemem zdrowotnym i społecznym w populacji dzieci. Fala przestępstw, która nasila się w naszym kraju, zmusza do zastanowienia jak przeciwdziałać złu. Chciałabym przedstawić swoje scenariusze zajęć, które pozwoliły mi zapoznać dzieci z wiadomościami w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. SCENARIUSZ 1.
Temat: Na podstawie bajki „Królewna Śnieżka” uświadamianie dzieciom różnych zagrożeń.
CELE:
- Uświadomienie dziecku, że nie wszyscy są życzliwi, chociaż są mili,
- Kształtowanie nawyku stanowczego odpowiadania NIE w sytuacjach budzących niepokój
POMOCE:
Ilustracje do bajki , karty do kolorowania, kredki, flamastry, nagrania magnetofonowe ( muzyka wesoła i smutna)
PRZEBIEG
- Przypomnienie treści bajki Królewna Śnieżka ilustrowanej obrazkami.
- Analiza sytuacji spotkania Śnieżki z macochą. Swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie tekstu i ilustracji.
- O czym była bajka ? Czy Śnieżka dobrze postąpiła? – dzieci wspólnie dochodzą do wniosku, że Śnieżka nie powinna otwierać nieznajomej kobiecie, chociaż wyglądała na miłą osobę.
- Odniesienie sytuacji z bajki do sytuacji, w jakich mogą znaleźć się dzieci (praca z obrazkiem)
- Czy wszyscy ludzie są dobrzy?, Jak może wyglądać obcy?
- Czy wszyscy, których spotykamy, zasługują na zaufanie?
- Komu możemy ufać? Czy może kusić obcy człowiek i jak się temu oprzeć?
Dzieci z pomocą nauczycielki odpowiadają na pytania, opowiadają zasłyszane historie.
- Zabawa ruchowa „Wesołe i smutne krasnoludki”.
Przy muzyce wesołej dzieci naśladują zabawę wesołych krasnoludków. Gdy muzyka zmienia się na smutną – krasnoludki wracają do domu smutne.
- Praca przy stolikach – kolorowanie kart, których myślą przewodnią jest hasło: POWIEDZ OBCEMU NIE.
- Prezentacja skończonych prac na tablicach – podsumowanie, co mamy zapamiętać
Opracowała: Monika Szczecina
SCENARIUSZ 2.
Temat: Kolorowe znaki.
Cele: rozwijanie aktywności twórczej poprzez projektowanie i wykonanie znaków dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: ilustracje znaków drogowych, blok techniczny, wycinanka, pisaki, kredki, klej, nożyczki, magnetofon.
Przebieg zajęcia
1.Recytacja wiersza K. Wiśniewskiego „Kolorowe znaki”
2.Rozmowa na temat treści wiersza
- Jakie mamy znaki?
- Po co mamy znaki?
- Jakie mają znaczenie?
- Czy należy ich przestrzegać?
3. Śpiew piosenki „Kolorowe światła” – zabawa ruchowa.
4. Jak możemy dbać o swoje zdrowie – propozycje dzieci.
5..Zachęcenie dzieci do wykonania własnych znaków dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa np. nakaz mycia zębów, nakaz picia mleka, uwaga próchnica, zakaz zjadania słodyczy, zakaz popychania, uwaga zarazki, nakaz mycia rąk itp. Dzieci wykonują dowolną techniką wymyślone przez siebie znaki
- wycinają z wycinanki
- rysują kredkami
- z starych czasopism wycinają obrazki, które mogą wykorzystać np. obrazek owoców, warzyw, pasty do zębów itp.
- Umieszczenie wszystkich prac na pasku papieru symbolizującym drogę. Wyjaśnienie dzieciom, że w ten sposób stworzyły swoją drogę- bezpieczną i zdrową, oraz znaki, których muszą przestrzegać.
- Wykorzystanie znaków jako dekoracje na konkurs o zdrowiu i bezpieczeństwie.
Opracowała Monika Szczecina
SCENARIUSZ 3.
Temat: Jak powinien się zachować Czerwony Kapturek? Na podstawie baśni braci Grimm Czerwony Kapturek.
Cele: - Wyrabianie umiejętności myślenia przyczynowo skutkowego, - Wpajanie dzieciom, że nie należy nawiązywać rozmów z nieznajomymi, a w szczególności zdradzać adresu zamieszkania - Przestrzeganie zakazów i nakazów rodziców ponieważ wynikają one z troski o dobro dzieci. - Układanie własnych wersji bajki
Pomoce: sylwety głównych bohaterów
Przebieg zajęcia:
- Rozmowa wstępna z grupą: czy mamy prawo mieć swoje sekrety i tajemnice?; czy musimy mówić innym wszystko o sobie tylko dlatego, że oni zadają nam pytania?; czy powinniśmy przestrzegać zakazów i nakazów rodziców?
- Układanie puzzli przedstawiających postać o której dzisiaj będziemy mówić
-- Odgadnięcie bajki „Czerwony Kapturek”
- Teatrzyk sylwet na podstawie bajki Czerwony Kapturek.
- Wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami:
o Czy wolno samemu chodzić do lasu?
o Czy Kapturek posłuchał swojej mamy?
o Czy postąpilibyście tak jak dziewczynka?
o Czy wolno rozmawiać z nieznajomym i mówić, gdzie się mieszka, jaki jest cel naszego spaceru?
- Zabawa ruchowa „Berek ratuj”.
Dzieci stoją w rozsypce, jedno z nich to „berek”, który stara się schwytać kogoś z uciekających. Jeśli dziecko widzi, że może być złapane, w ostatniej chwili woła: „ratuj”. Na dany okrzyk dziecko, które jest najbliżej uciekającego, przychodzi mu z pomocą podając mu rękę. „berek” udaje się w pogoń za innym dzieckiem.
- Układanie z rozsypanki literowej wyrazów: Uwaga obcy!
- Odgrywanie scenek dramowych dobrych i złych – spotkanie wilka z Czerwonym Kapturkiem
- Tworzenie własnych wersji bajki – manipulowanie sylwetami, rysowanie kredkami ilustracji.
Opracowała Monika Szczecina
SCENARIUSZ 4.
Temat zajęcia : Jesteśmy ostrożni i słuchamy nasze mamy – na podstawie baśni braci Grimm „Wilk i koźlęta”.
Cele ogólne:
- Zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności, gdy jesteśmy sami w domu, uważne słuchanie poleceń osób dorosłych - rodziców, - Doskonalenie wyobraźni, ekspresji ruchowej, słownej, plastycznej - Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższej osoby – mamy.
Cele operacyjne: Dziecko:
- Potrafi wykonać działania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 - Potrafi przeczytać proste wyrazy - Wie, co to jest baśń - Zaśpiewa piosenkę „Rosną sobie kwiatki” - Aktywnie uczestniczy w odegraniu krótkich scenek - Potrafi wypowiadać się całym zdaniem - Potrafi wykonać dowolną techniką portret pamięciowy, zgodny z przedstawionym opisem
Cele wychowawcze:
- Stosuje formy grzecznościowe wobec kolegów i osób dorosłych - Wie, jak można sprawić przyjemność, niespodziankę osobom najbliższym
Metody: - Podające - Problemowe - Aktywizujące - Praktyczne
Formy pracy: - Indywidualna - Zespołowa - Zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Sylwety do baśni, czapki z sylwetami dla każdego dziecka, domek z tektury, liczby 1- 10, wyrazy do odczytania dla każdego dziecka, magnetofon, kartki z pytaniami i odpowiedziami dzieci, liczmany, bloki, przybory plastyczno- techniczne, bukiety kwiatów dla mam i gości.
Przebieg zajęcia
WSTĘP Dzieci zgromadzone w sali gimnastycznej oczekują, aż zaproszeni goście rodzice, przybędą do klasy. - Wejście do sali zajęć powitanie przez nauczyciela i dzieci zaproszonych gości. - Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęcia, wyjaśnienie znaczenia pojęcia – baśń – utwór o fantastycznej, wymyślonej treści, który posiada jakiś morał, naukę.
ROZWINIĘCIE - Zaprezentowanie baśni braci Grimm „Wilk i koźlęta” za pomocą sylwet głównych bohaterów. - Rozmowa z dziećmi po przedstawieniu baśni: o Dlaczego mama koza wychodząc z domu zakazała dzieciom otwierać drzwi? o Jak zachowały się koźlęta po pierwszej i po drugiej wizycie wilka? o Jak oceniacie postępowanie koźlątek po trzeciej wizycie? o Jak wy zachowalibyście się gdyby po wyjściu mamy z domu ktoś zadzwonił do drzwi? o Dlaczego lepiej nie otwierać drzwi nieznajomym osobom? o Zastanówcie się chwilę i pomyślcie jak można zmienić zakończenie, przebieg wydarzeń aby bohaterowie uniknęli tragedii – odgrywanie scenek przez dzieci ( dzieci losują karteczki na których napisane jest kim będą podczas odgrywania scenek tj. mama koza, zły wilk, koziołek )
- Zabawa ruchowa „Koźlęta na spacer, koźlęta do mamy” ( przy wesołej muzyce dzieci biegają po sali , na przerwę w muzyce dobierają się po tyle, ile wynosi suma lub różnica działań np.( 3+1= ?, 2+1= ?, 6 –1= ?, 10 – 3= ?)- Zabawa dydaktyczna „ Sprawdzamy czy z mamą się znamy” ( dzieci i mamy odpowiadają na te same pytania – za zgodne odpowiedzi przydzielone są punkty) Celem tych pytań jest uświadomienie dzieciom, że są pytania na które odpowiedź zna tylko najbliższa osoba - mama , natomiast nie poradzi sobie z nimi osoba nieznajoma , obca:
- Co stoi w domu na telewizorze? - Jaka jest ulubiona dobranocka dziecka? - Za co ostatnio mama gniewała się na dziecko? - Co mama lubi jeść najbardziej? - Jaki kolor mają mamy laczki? - Wykonanie portretów pamięciowych ( nauczycielka czyta opis poszukiwanej osoby, a dzieci muszą wykorzystać zdobytą informację w działalności plastycznej, wykonując wspólnie z mamami portret pamięciowy dowolną techniką : czarna farba, czarna kredka lub ołówek , czarny pisak) Był to mężczyzna o dużej, okrągłej twarzy i dużych odstających uszach. Miał szerokie usta, czarne brwi, czarne, krótkie włosy i długie wąsy. Osoby, które widziały podejrzanego mężczyznę proszone są o kontakt z alarmowym numerem telefonu na Policję 997. Zawieszenie wykonanych portretów na gazetce, sprawdzenie ich zgodności z opisem.
ZAKOŃCZENIE - Śpiew piosenki „Rosną sobie kwiatki”, przygotowanej na Dzień Mamy. - Wręczenie mamom oraz gościom bukietów polnych kwiatków. - Podsumowanie zajęcia : - co się podobało? - czego się dzisiaj dowiedzieliście?
Opracowała: Monika Szczecina
|